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Projekte und Forschung

Das Team Automotive ist in mehrere EU geförderte Projekte mit den Themen autonomes Fahren und Künstliche Intelligenz involviert.

  • KI Algorithmen
  • Elektromobilität: Energieoptimiertes Routing für Elektrofahrzeuge
  • Autonomes Fahren
  • Sensordatenverarbeitung

ProjektPublikationQuelle
AutoDrive„Projekt AutoDrive – fail-aware, fail-safe, fail-operational“,
Heike Lepke, Mathias Schneider, Alfred Höß, Nicholas Jäger, Andreas Aßmuth
Report, Forschungsbericht der OTH-AW, Seiten 37-42, 2021
AI4DI„Testumgebung für Edge Computing in Intelligenten Transportsystemen (ITS)“,
Mathias Schneider, Seifeddine Saadani, Ruben Prokscha, Alfred Höß
Report, Forschungsbericht der OTH-AW, Seiten 27-32, 2021
AI4DI„Applications of AI in Transportation Industry“,
Mathias Schneider, Matti Kutila, Alfred Höß
Book Article, Artificial Intelligence for Digitising Industry - Applications, Seiten 355 – 362, 2021
AI4DI„Open Traffic Data for Mobility-as-a-Service Applications - Architecture and Challenges“,
Mathias Schneider, Mina Marmpena, Haris Zafeiris, Ruben Prokscha, Seifeddine Saadani, Nikolaos Evangeliou, George Bravos, Alfred Höß
Book Article, Artificial Intelligence for Digitising Industry - Applications , Seiten 375-385, 2021
KI-ASIC„KI-Prozessorarchitekturen für Radarmodule im  autonomen Fahrzeug“,
Daniel Scharf, Seifeddine Saadani, Alfred Höß, Heike Lepke
Report, Forschungsbericht der OTH-AW, Seiten 50-54, 2021
ADACORSA„Forschungsprojekt: ADACORSA “Airborne data collection on resilient system architectures “,
Nicholas Jäger, Patrick Purucker, Christian Reil, Alfred Höß, Andreas Aßmuth
Report, Forschungsbericht der OTH-AW, Seiten 60-65, 2021
PRYSTINE/ADACORSA„Integration of a RTT Prediction into a Multi-path Communication Gateway“,
Josef Schmid, Patrick Purucker, Mathias Schneider, Rick van der Zwet, Morten Larsen and Alfred Höß
Paper, 2021
PRYSTINE/ADACORSA„System Requirements Specification for Unmanned Aerial Vehicle (UAV) to Server Communication“,
Patrick Purucker, Josef Schmid, Alfred Höß and Björn Schuller
Paper, Conference ICUAS'21, 2021
Autbus„Analysis and evaluation of the communicationrequirements for remote operating an automatedbus in rural areas“,
Roman Babl, Josef Schmid, Alfred Höß
Paper, 24th IEEE International Conference on Intelligent Transportation - ITSC2021 September 19-22, 2021 Indianapolis, IN, United States
Autbus„AUTBUS – Entwicklung eines autonomen Kleinbusses für den ländlichen Raum“,
Fabian Zeitler, Roman Babl, Josef Schmid, Alfred Höß
Report, Forschungsbericht der OTH-AW, Seiten 45-49, 2021
PRYSTINE

„Programmable Systems for Intelligence in Automobiles (PRYSTINE): Final results after Year 3“,
Norbert Druml, Alfred Höß et al.

Paper, 2021
AI4DI„Artificial Intelligence for Digitalizing Industry“,
Mathias Schneider, Seifeddine Saadani, Alfred Höß
Report, Forschungsbericht der OTH-AW, Seiten 06-11, 2020
PRYSTINE„Programmable Systems for Intelligence in Automobiles (PRYSTINE): Final results after Year 3“,
Norbert Druml, Alfred Höß et al.
Paper, 23rd Euromicro Conference on Digital System Design (DSD), Kranj, Slovenia, 2020, Seiten 360-369, 2020
1000kmPLUS„EU-Research-Project “1000kmPLUS” – Optimized Routing for Electric Vehicles“,
Martin Fischer, Johanna Steindl, Heike Lepke, Alfred Höß
Report, Forschungsbericht der OTH-AW, Seiten 43-50, 2020
PRYSTINE„Programmierbare Systeme für Intelligenz in Automobilen“,
Josef Schmid, Daniel Scharf, Alfred Höß
Report, Forschungsbericht der OTH-AW, Seiten 51-57, 2020
PRYSTINE/AutoDrive„A Comparison of AI-Based Throughput Prediction for Cellular Vehicle-To-Server Communication“,
Schmid, Josef, Mathias Schneider, Alfred Höß, and Björn Schuller
Paper, 15th International Wireless Communications & Mobile Computing Conference (IWCMC), Seiten 471-476, 2019
PRYSTINE„Programmierbare Systeme für Intelligenz in Automobilen“,
Alfred Höß, Josef Schmid
Report, Forschungsbericht der OTH-AW, Seiten 79-85, 2019
Ko-HAF„Kommunikation zwischen Fahrzeug und Server beim kooperativen hochautomatisierten Fahren im Projekt Ko-HAF“,
Josef Schmid, Alfred Höß
Report, Forschungsbericht der OTH-AW, Seiten 57-60, 2019
PRYSTINE„PRYSTINE - Technical Progress After Year 1“,
Norbert Druml, Alfred Höß et al.
Paper, 22nd Euromicro Conference on Digital System Design (DSD), Kallithea, Greece, 2019, Seiten 389-398, 2019
 „A Deep Learning Approach for Location Independent Throughput Prediction“,
Sebastian Wieland, Stefan Stiegler, Heike Lepke, Alfred Höß
Paper, 8th International Conference on Connected Vehicles and Expo (ICCVE), 2019
3CCar„EU-Forschungsprojekt 3Ccar – Elektrofahrzeuge der nächsten Generation“,
Schmid, Josef, Mathias Schneider, Alfred Höß, and Björn Schuller
Report, Forschungsbericht der OTH-AW, Seiten 61-67, 2019
1000kmPLUS„EU-Forschungsprojekt 1000kmPLUS – Realistic Routing for Electric Vehicles“,
Martin Fischer, Johanna Steindl, Heike Lepke, Alfred Höß
Report, Forschungsbericht der OTH-AW, Seiten 61-67, 2019
PRYSTINE„PRYSTINE - Programmable Systems for Intelligence in Automobiles“,
Alfred Höß
Paper, Kongress ECSEL in Deutschland, Seiten , 2018
 „Development of a tool for passive monitoring a vehicle-to-server communication“,
Phillipp Heß, Josef Schmid und Alfred Höß
Report, Forschungsbericht der OTH-AW, Seiten 62-66, 2018
 „Routenplanung für Elektrofahrzeuge“,
Stefan Stiegler, Sebastian Wieland, Heike Lepke, Alfred Höß
Report, Forschungsbericht der OTH-AW, Seiten 67-74, 2018
 „Passive monitoring and geo-based prediction of mobile network vehicle-to-server communication.“,
Schmid, Josef, Philipp Heß, Alfred Höß, and Björn W. Schuller
Paper, 4th International Wireless Communications & Mobile Computing Conference (IWCMC), Seiten 1483-1488, 2018
 „Analysing communication requirements for crowd sourced backend generation of HD Maps used in automated driving.“,
Jomrich, Florian, Josef Schmid, Steffen Knapp, Alfred Höß, Ralf Steinmetz, and Björn Schuller
Paper, IEEE Vehicular Networking Conference (VNC), Seiten 1-8, 2018
Ko-HAF„Ko-HAF: Kooperatives Hochautomatisiertes Fahren“,
Josef Schmid, M. Sc., Stephan Schärtl, B. Eng., Prof. Dr.-Ing. Alfred Höß
Report, Forschungsbericht der OTH-AW, Seiten 58-61, 2017
 „Auf dem Weg zum automatisierten Fahren“,
Alfred Höß
Vortrag, Vortrag  auf dem ETN Studientag: „Das Zeitalter der Roboter“ an der OTH-AW Regensburg , 2017
eDAS„Holistic Energy Management for 3rd and 4th Generation of Electric Vehicles“,
Stephan Schärtl, B. Eng., Josef Schmid, M. Sc., Prof. Dr.-Ing. Alfred Höß
Report, Forschungsbericht der OTH-AW, Seiten 48-52, 2017
EMC2„The EMC² Project on Embedded Microcontrollers“,
Werner Weber, Alfred Hoess, et al.
EMC² Summit, April 11th 2016, Vienna, Austria, 2016
EMC2„The EMC2 Project on Embedded Microcontrollers: Technical Progress after two years“,
Werner Weber, Alfred Hoess, et al.
Paper, DSD'2016 Proceedings (printed by IEEE Press), Seiten 524-531, 2016
EMC2„EMC² a Platform Project on Embedded Microcontrollers in Applications of Mobility, Industry and the Internet of Things“,
Werner Weber, Alfred Hoess, et al.
Paper, 2016 Euromicro Conference on Digital System Design, DSD'2016 Proceedings (printed by IEEE Press), Seiten 524-531, 2016
EMC2„Platform project EMC² embedded microcontrollers“,
Werner Weber, Alfred Höß, Frank Oppenheimer, George Dimitrakopoulos
Paper, WESE Workshop (Teil der Embedded Systems Week), 2015
EMC2„EMC² a platform project on embedded microcontrollers in applications of mobility, industry and the Internet of Things“,
Werner Weber, Alfred Höß, Frank Oppenheimer, Bernd Koppenhöfer, Bastijn Vissers, Björn Nord-moen
Paper, Euromicro Conference on Digital Systems Design – Spe-cial Session on European Projects on Digital Systems Design, 2015
Motorbrain„MotorBrain – Final Report“,
Reiner John, Alfred Höß
Report, MotorBrain Consortium, 2015
Motorbrain„Nanoelectronics for electric vehicle intelligent failsafe powertrain: MotorBrain“,
Alfred Höß et al.
Report, Teilprojekt „Steuerung hochperformanter Inverter für schnell rotierende Motoren in integrierten An-triebssträngen für Elektrofahrzeuge“, Schlussbericht, 2015
UR:BAN„Forschungsprojekt UR:BAN – Kognitive Assistenz“,
Stefan Lüke, Alfred Höß, et Al.
Report, Schlussbericht BMWI-Projekt, Schlussbericht, 2015

Durch das breitgefächerte Spektrum von Forschungsthemen bietet das Team Automotive auch Master- und Bachelorarbeiten in Bereich Automotive-Hochautonomes Fahren, Sensordatenverarbeitung, KI-Algorithmen und Softwareentwicklung an.  

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