Presentations at Conferences

  • Hommel, M., Platzer, C. & Stoussavljewitsch, J. (2023). Vocational interest profiles of student teachers’ in VET. Presentation at the 15. JVET-Conference in Oxford, Conference title: „The context and purpose of TVET”, 14.07.2023.
  • Hommel, M., Fürstenau, B. & Mulder, R. H. (2023). Reflection as means of professional development – a conceptual model and its meaning for VET teachers. Presentation at the 15. JVET-Conference in Oxford, Conference title: „The context and purpose of TVET”, 13.07.2023.
  • Hommel, M., Platzer, C. & Stoussavljewitsch, J. (2023). Berufliche Interessenprofile angehender Lehrer/innen im gewerblich-technischen Bereich [Vocational interest profiles of prospective teachers in the industrial-technical field]. Presentation at the 17. ingenieurpädagogischen Jahrestagung 2023, „Herausforderungen zeitgemäßer Technikbildung im akademischen und berufsbildenden Sektor. Technische Bildung für eine nachhaltige Entwicklung”, Dresden, 17.06.2023.
  • Hommel, M. (2023). Problem-based Learning – Konzeption von Lehr-Lern-Umgebungen für die Hochschullehre und Erfahrungen aus der Praxis [Design of learning environments for higher education teaching and practical experiences]. Presentation within the Didactics-Forum „Digitale Lehre - digitalk“, OTH Amberg-Weiden, 29.03.2023.
  • Hommel, M., Bley, S. & Hörmann, M. (2022). Ingenieurpädagogik in Bayern – ein Beitrag Nachwuchs für Gewerbelehrende zu gewinnen [Engineering education in Bavaria - a contribution to attracting young talent for vocational teachers] (Vortrag). 7. Technikdidaktik-Symposium des Journal of Technical Education (JOTED) Stuttgart. 24.11.2022.
  • Hommel, M. (2022). Fostering situational interest and cognitive activation through complex business simulations (Poster). Bi-annual conference of the EARLI Special Interest Group 14 “Learning and Professional Development” (SIG14) Paderborn. 18.08.2022.
  • Hommel, M. (2022). Digital gestütztes, forschendes Lernen anhand realer komplexer Probleme [Digitally supported, research-based learning based on real complex problems]. Presentation at the 16. Annual Conference on Engineering Education [Ingenieurpädagogische Jahrestagung] 2022. Technical education for sustainable development [Technische Bildung für eine nachhaltige Entwicklung], Dortmund. 13.05.2022.
  • Malik, A., Fürstenau, B. & Hommel, M. (2021). Banks’ Webpages Design as Means of Effectively Communicating Information about Financial Products to Customers. Conference: Europäische Kulturen in der Wirtschaftskommunikation [European Cultures in Business Communication] (EUKO), Turku. 28.10.2021.
  • Hommel, M. (2021). Digitally supported teaching and learning during the first COVID-19 lockdown. Presentation at  EARLI 2021, online, Conference title: Education and Citizenship: learning and Instruction and the Shaping of Futures – has a new resonance in the light of COVID-19, 23.08.2021.
  • Hommel, M. (2021). Aufgabenkultur und Aufgabengestaltung in Online-Formaten [Task culture and task design in online formats]. Presentation at the Didactics Forum, OTH Amberg-Weiden, 20.04.2021.
  • Hommel, M. (2020). Digital gestütztes Lehren und Lernen – Erkenntnisse aus der Pandemiesituation und Herausforderungen für die Zukunft [Digitally supported teaching and learning - insights from the pandemic situation and challenges for the future]. Presentation within the award ceremony „Ausgezeichnet“, OTH Amberg-Weiden, 14.12.2020.
  • Hommel, M. (2020). Erkenntnisse aus digital gestütztem Lehren und Lernen an einem Gymnasium im ersten pandemiebedingten Lockdown [Findings from digitally-enhanced teaching and learning at a secondary school in the first pandemic lockdown]. Presentation at the Didactics Forum „Digital Teaching - digitalk“, OTH Amberg-Weiden, 10.12.2020.
  • Fürstenau, B., Harst, L., Hommel, M., Landmann, E., Scheuch, I, Siems, F. & Timpel, F. (2020). Werbung für Verhaltensweisen – Möglichkeiten und Grenzen der Customer Education in der Medizin im digitalen Zeitalter [Behavioural Advertising - Possibilities and Limits of Customer Education in Medicine in the Digital Age]. Conference: Europäische Kulturen in der Wirtschaftskommunikation [European Cultures in Business Communication]] (EUKO), Universität Aarhus. Conference title: "Werbung und PR im digitalen Zeitalter – Grenzen, Übergänge und neue Formate" [Advertising and PR in the digital age - boundaries, transitions and new formats], 13.11.2020.
  • Hommel, M. (2020). Berufsbildung über Ländergrenzen hinweg - Diskussion eines Symposiums [Vocational education and training across national borders - discussion of a symposium]. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft [Annual Conference of the Section for Vocational and Business Education of the German Society for Educational Science] (DGfE). Osnabrück (digital), 16.09.2020.
  • Hommel, M. (2020). Designing learning environments for Enterprise Resource Planning Software. Accepted contribution EARLI SIG 14, Barcelona.
  • Hommel, M. (2020). Learning in the Digital Age -Learning Environments for Enterprise Resource Planning Software (Final Paper). Accepted contribution AERA (American Educational Research Association) 2020 San Francisco.
  • Hommel, M., Fürstenau, B. & Mulder, R. H. (2020). Reflection of Teachers in VET - Development of a Conceptual and Analytical Framework (Final Paper). Accepted contribution AERA (American Education Research Association) 2020 San Francisco.
  • Hommel, M., Fürstenau, B. & Ott, M. (2019). Weiterentwicklung und Einbindung eines E-KLLA zum forschenden Lernen in die Lehre (Vortrag). Symposium "Forschendes Lernen in der Berufs- und Wirtschaftspädagogik. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) in Graz, 27.09.2019.
  • Fürstenau, B. & Hommel, M. (2019). Förderung der Finanzkompetenz über Baufinanzierungen durch informelles Lernen unter Nutzung des Internets (Vortrag). Symposium "Messung von Finanzkompetenz", organisiert durch Fürstenau, B. & Hommel, M., Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) in Graz, 26.09.2019.
  • Fürstenau, B., Hommel, M. & Mulder, R. H. (2019). Reflection in professional contexts - view of teachers in vocational education and training. Vortrag auf der EARLI 2019, Aachen, Konferenztitel: Thinking Tomorrow's Education: Learning from the past, in the present and for the future, 15.08.2019.
  • Hommel, M. (2019). Process-oriented and collaborative learning of new software for the workplace. Vortrag auf der EARLI 2019, Aachen, Konferenztitel: Thinking Tomorrow's Education: Learning from the past, in the present and for the future, 14.08.2019.
  • Fürstenau, B. & Hommel, M. (2019). Informal learning via using webpages and its potential for developing financial literacy. Postervortrag auf der EARLI 2019, Aachen, Konferenztitel: Thinking Tomorrow's Education: Learning from the past, in the present and for the future, 12.08.2019.
  • Fürstenau, B., Hommel, M. & Mulder, R. (2019). Reflection of teachers and in-company trainers in VET. Vortrag auf der 13. JVET-Konferenz in Oxford, Konferenztitel: „Researching Vocational Education and Training”, 30.06.2019.
  • Hommel, M. (2019). Entwicklung professionellen Handelns und Reflexionsfähigkeit unterstützt durch ‚reflected micro experiences‘ – ein microteachingbasierter Lehr-Lern-Ansatz. Vortag auf der 4. Hildesheimer CeLeB-Tagung „Videografie in der Lehrer_innenbildung", 29.03.2019.
  • Fürstenau, B. & Hommel, M. (2018). Lernaufgaben im Wirtschaftsunterricht. Vortrag auf der Konferenz „Synergetische Lehrerbildung im exzellenten Rahmen“ (TUD-Sylber) in Dresden, 17.11.2018.
  • Fürstenau, B. & Hommel, M. (2018). Beitrag von Webseiten zum Wissenserwerb und zur Entscheidungsfindung über komplexe Finanzprodukte – am Beispiel eines Baufinanzierungsdarlehens. Vortrag auf der Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) in Frankfurt am Main, 03.09.2018.
  • Fürstenau, B., Hommel, M., Mulder, R., Nemuth, Y. & Mosandl, S. (2018). Reflection as Basis for Innovative Work Behavior: The Teachers‘ View. Roundtable, Vortrag auf der Konferenz der American Educational Research Association (AERA) in New York, 14.04.2018.
  • Fürstenau, B., Hommel, M. & Ott, M. (2018). Web*for Lern – Webbasiertes forschendes Lernen. Postervortrag auf dem 3. E-teaching-Day der TU Dresden, 01.03.2018.
  • Fürstenau, B. & Hommel, M. (2018). Aufbau von Finanzkompetenz durch Online-Informationen über Baufinanzierungen, eingeladener Vortrag im Rahmen der Ringvorlesung Wirtschaftspädagogik an der Otto-Friedrich-Universität Bamberg, 01.02.2018.
  • Hommel, M. (2017). Geschäftsprozesse als Grundlage für das Lernhandeln in SAP ERP HCM, Symposium: Geschäftsprozessorientierung. Vortrag auf der Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) in Stuttgart. Konferenztitel: Orientierungsleistungen Berufs- und Wirtschaftspädagogischer Forschung für Bildungspolitik und Bildungspraxis.
  • Hommel, M. (2017). The influence of students learning experiences on learning results in complex learning environments. Vortrag auf der Konferenz der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) in Tampere, Finnland, Konferenztitel: Education in the Crossroads of Economics and Politics.
  • Hommel, M. (2017). Cooperative learning new software for the workplace – following work functions or work processes? Postervortrag auf der Konferenz der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) in Tampere, Finnland, Konferenztitel: Education in the Crossroads of Economics and Politics.
  • Fürstenau, B., Hommel, M., Leopold, C., Ponce, H. & López, M. (2017). Effects of online information provided by banks on learning and financial decision making. Vortrag von B. Fürstenau und M. Hommel auf der Konferenz der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) in Tampere, Finnland, Konferenztitel: Education in the Crossroads of Economics and Politics.
  • Hommel, M. (2016). How to effectively learn new application software for the workplace - following work functions or work processes, individually, or in pairs? Vortrag auf der Konferenz der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Special Interest Group Learning and Professional Development (SIG 14), in Regensburg, Konferenztitel: Bridging Professional Development Research.
  • Hommel, M. (2016). Student experiences in open learning environments and their effects on learning results. Vortrag auf der Konferenz der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Special Interest Group Learning and Professional Development (SIG 14), in Regensburg, Konferenztitel: Bridging Professional Development Research.
  • Hommel, M., Schlicht, J., Fürstenau, B. & Klauser, F. (2016). WiWiPäd – Ein komplexes Lehr-Lern-Arrangement für Forschendes Lernen. Postervortrag von M. Hommel auf dem HDS.Forum 2016 „Hochschullehre: international, studierendenorientiert, nachhaltig?!“, 11.11.2016.
  • Hommel, M., Schlicht, J., Fürstenau, B. & Klauser, F. (2016). WiWiPäd – Ein komplexes Lehr-Lern-Arrangement für Forschendes Lernen. Postervortrag von M. Hommel auf dem 2. E-teaching-Day der TU Dresden, 21.10.2016.
  • Fürstenau, B., Hommel, M., Leopold, C., Ponce, H. & López, M. (2016). Beitrag von Online-Informationen über Baufinanzierungen zur Entwicklung von Finanzkompetenz potentieller Darlehensnehmer. Vortrag von B. Fürstenau und M. Hommel auf der Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) in Hamburg.
  • Hommel, M., Fürstenau, B., Leopold, C., Ponce, H. & López, M. (2016). Financial literacy of first-time homebuyers – what do potential customers learn from online information provided by banks? Vortrag von M. Hommel auf der Konferenz der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Special Interest Group Qualitative and Quantitative Approaches to Learning and Instruction (SIG 17), in Maastricht (Niederlande), Konferenztitel: Emerging Methodologies in Educational Research.
  • Hommel, M. (2016). Video als Forschungswerkzeug. Universität zu Köln, Institut für Berufs-, Wirtschafts- und Sozialpädagogik, eingeladener Vortrag, 22.06.2016.
  • Hommel, M. & Clarke, D. (2015). Reflection and questioning in classrooms in different cultural settings. Vortrag von M. Hommel, 16th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction, Cyprus.
  • Fürstenau, B., Hommel, M., Leopold, C., Ponce, H. & López, M. (2015). Financial Literacy of First-time Homebuyers – Analysis of Online Information Provided by Banks. Postervortrag von M. Hommel, 16th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction, Cyprus.
  • Fürstenau, B., Hommel, M., Leopold, C., Ponce, H. & López, M. (2015). Financial Literacy of First-time Homebuyers – Analysis of Online Information Provided by Banks. Vortrag von B. Fürstenau und M. Hommel, 11th International Conference of IACSEE in Göttingen.
  • Hommel, M. (2015). Reflexionsgelegenheiten im berufsqualifizierenden Unterricht. Vortrag auf dem 1. Dortmunder Symposium der Empirischen Bildungsforschung – „Bedingungen und Effekte guten Unterrichts“ in Dortmund.
  • Hommel, M. & Clarke, D. (2015). Reflection and questioning in classrooms in different cultural settings. CERME 9th Congress of European Research in Mathematics Education, TWG 11, Prague.
  • Fürstenau, B., Hommel, M., Leopold, C., Ponce, H. & López, M. (2014). Baufinanzierung nach Maß? – Aufbau von Finanzkompetenz durch Online-Informationen. Vortrag von B. Fürstenau und M. Hommel auf der Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) in Schwäbisch Gmünd.
  • Hommel, M. & Clarke, D. J. (2014). Reflection in classrooms in different cultural settings. Vortrag im Symposium “The Meta-Curriculum in Mathematics: The Aspiration, Occurrence and Promotion of Higher-Order Thinking in Mathematics Classrooms Internationally” (David J. Clarke) auf der European Conference (ECER) der European Educational Research Association (EERA), in Porto (Portugal), Konferenztitel: The past, present and future of educational research in Europe.
  • Hommel, M. & Clarke, D. J. (2014). Socially performed reflection in mathematic classrooms in different cultural settings. Vortrag auf der Konferenz der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Special Interest Group Higher Education & Qualitative and Quantitative Approaches to Learning and Instruction (SIG 4 & 17), in Leuven (Belgien), Konferenztitel: Assessing transitions in learning.
  • Hommel, M. (2013). Reflexion im Unterricht. Vortrag auf der Herbsttagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) in Chemnitz (Der Vortrag wurde mit dem Preis des offenen Forums prämiert.).
  • Hommel, M. (2013). Students‘ attention in different concepts of teaching. Vortrag auf der Konferenz der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) in München, Konferenztitel: Responsible Teaching and Sustainable Learning.
  • Hommel, M. (2012). Möglichkeiten und Wirkungen von Aufmerksamkeitsinterventionen. Vortrag auf der Herbsttagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) in Paderborn.
  • Hommel, M. (2012). Attention please!? Attempts to get out of the lack of attention. Vortrag auf der Konferenz der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Special Interest Group Qualitative and Quantitative Approaches to Learning and Instruction (SIG 17) in Deventer (Niederlande), Konferenztitel: Mixed Methods in Educational Interactions.
  • Hommel, M. (2011). Course of attention – self reported and observed attentional behaviour. Postervortrag auf der Konferenz der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) in Exeter (GB), Konferenztitel: Education for a Global Networked Society.
  • Hommel, M. (2011). Mit Handlungsorientierung zu mehr Aufmerksamkeit und höherem Lernerfolg? Vortrag auf der Herbsttagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) in Konstanz.
  • Hommel, M. (2011). Aufmerksamkeitsverlauf – Fremdbeobachtung und Selbsteinschätzung. Vortrag auf der Frühjahrstagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) in Aachen.
  • Hommel, M. (2010). Aufmerksamkeitsverlauf – Fremdbeobachtung und Selbsteinschätzung. Postervortrag im Rahmen der 74. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF) in Jena.
  • Hommel, M. (2009). Aufmerksamkeitsverlauf in Lehr-Lern-Prozessen. Postervortrag im Rahmen der 12. Fachtagung Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGP) in Saarbrücken.